Ny digital løsning for tiltakshavers samtykke på byggeplaner 

Byggesøknaden.no har lansert ny digital løsning for tiltakshavers samtykke av byggeplaner, som er bygget på Fellestjenester BYGG-plattformen fra Direktoratet for byggkvalitet. Løsningen forenkler prosessen for både ansvarlig søker og tiltakshaver, og sikrer en smidig og effektiv behandling av byggesøknader. 

For å sikre at løsningen fungerer optimalt og for å kunne gjøre nødvendige justeringer basert på tilbakemeldinger, starter vi med en soft release for noen utvalgte kunder. Dette gir oss muligheten til å finjustere tjenesten før vi åpner opp for alle i slutten av mars. 

 
Slik fungerer prosessen: 

  1. Ansvarlig søker klargjør byggesøknaden i en godkjent søknadsløsning. 
  1. Når søknaden er klar, sender ansvarlig søker en unik lenke til tiltakshaver. 
  1. Tiltakshaver logger seg inn i signeringstjenesten hos DiBK med ID-porten og ser gjennom byggesøknaden. 
  1. Hvis tiltakshaver samtykker til byggeplanene, signerer de digitalt. 
  1. Samtykket blir tilgjengelig for ansvarlig søker i søknadsløsningen og sendes til kommunen sammen med byggesøknaden. 
  1. Samtykket lagres også i tiltakshavers arkiv i Altinn, sammen med søknaden og vedleggene. 

 
Løsningen representerer et betydelig fremskritt i byggesøknadsprosessen, og gir både tiltakshaver og ansvarlig søker en mer effektiv og sikker måte å håndtere samtykke på.  

«Vi er svært fornøyde med å kunne tilby denne nye digitale løsningen for tiltakshavers samtykke. Dette er et viktig skritt fremover for å effektivisere og modernisere byggesøknadsprosessen. Vi ser frem til å se de positive effektene dette vil ha for både tiltakshavere og ansvarlige søkere.»
– Dag Øyvind Lien, Salgssjef i Ambita & Byggesøknaden.


 
For mer informasjon, vennligst kontakt:  
Dag Øyvind Lien  
E-post: dol@ambita.com  
Telefon: 913 92 185